Čtvrtek, 2 prosince, 2021

/

Povinná kontrola světel při každé návštěvě servisu?

Blíží se zima a s tím je spojeno sychravé počasí a časná tma. Ze šlamastiky zachraňují dobré světla.
Od Marek Pauca Naposledy aktualizované zář 9, 2021
Aktuálně jsou již dny již výrazně kratší a na cestách stále hojně setkáváme jednookých aut. Jednoduše jim nefunguje některé z hlavních osvětlení, a pak si řidiči pomáhají např. mlhovkami. A věřte, pár jedinců tak umí jezdit měsíce … Je to pořádný risk, protože to, že jsou vidění, ještě neznamená, že jsou i ostatními řidiči správně interpretaci. Z dvoustopého vozidla může být velmi rychle jednostopé. Kromě toho, je tu další početná skupina vozidel, která mají rozhasené světlomety a oslepují protijedoucích řidičů. Dokonce je zde početná skupina řidičů, kteří si schválně zvedej světla, aby oni sami lépe viděli a přitom kašlou na to, že oslepují ostatních. Vidět, být vidění a neoslňovat je základním pravidlem, jak přežít jízdu za snížené viditelnosti. Nevím však zbavit pocitu, že na to motoristé kašlou. Proto mě zaujala myšlenka, která je v některých zemích běžná a sestává z povinné kontroly světel a nalepení kontrolní nálepky při každé návštěvě jakéhokoli autoservisu od podzimu do jara. Pokud tak servis neučiní, dostane mastnou pokutu. Auta si umí kontrolní orgány odchytávat rovnou na bráně servisu. Běžný regloskop stojí od 500 €, pro Matrixové světla cca 3 000 € a přesto ho mnoho servisů už vlastní. Množství kvalitních servisů prohlídku světlometů provádí i při garančních prohlídkách. Čím je však auto starší, tak pravděpodobnost návštěvy takového kvalitního servisu klesá. Myslím, že by taková kontrola pomohla zvýšit bezpečnost silničního provozu, samozřejmě za předpokladu, že by stála symbolickou částku nebo to byl benefit pro věrného či nového zákazníka. Při správně nastavených podmínkách by byla i ovce cela, i vlk sytý. Na druhé straně chápu, že se tento názor nesetká s pochopením servisákov, protože vím, jak někteří reagují, pokud se mají účastnit preventivní akce Vidět a být viděn organizovanou se společností OSRAM a BECEP-em.

Kam to všechno směřuje?

Dnes je mnoho zástupců i nižších tříd aut vybavených světly s LED technologií. Zatímco fungují, tak obvykle svítí jasně a pronikavě i když i zde se najdou výjimky. Skutečně drahý problém nastane, když se „vypálí“ a to byť jen integrované obrysové části. Tehdy výměna po uplynutí záruky může stát tisíce, neboť do oprav se dnes, v době měničů, nikomu nechce a opravných setů zatím mnoho není, i když tzv. retrofity s čočkami občas vědí zachránit ze šlamastyky. Finanční náročnost si však zatím kvantum vlastníků hi-tech aut neuvědomuje, protože je to stále považováno za novou technologii v záruce. Chytání za hlavu a průvan v peněžence přijde časem po jejím skončení. I poté, do určitého momentu, zatímco tržní cena auta je považovanou za rentabilní, doporučuji hradit havarijní pojistku nadále. Nedávno jsem byl totiž svědkem, kdy na jednom prémiovém 8-ročním autě při pouhém ťukance na předek napočítali cenu opravy téměř 20 000 eur a to včetně všech radarů a senzorů, což v podstatě byla pořizovací cena ojetého kusu v krásném zachovalém stavu. Xenonovou výbojku, zda halogenovou žárovku vyměníte sami doma, i když připouštím, může to být náročné, s LED-kami půjdete téměř jistě do servisu, nebo si sami vyměníte celý světlomet, což však vyžaduje následnou kalibraci přes diagnostiku. Z pár eurových záležitostí se mohou časem stát výdaje převyšující zůstatkovou hodnotu vozu. A to se týká i zadních světel, kde postupem času povypadávajú různé segmenty, což může způsobit, že vozidlo bude technicky nezpůsobilé.

Je to io řidičích

Další věc, co určitě postřehl nejeden z nás řidičů, že nová auta pořádně oslepují nejen když jdou naproti, ale i prosvětlují, když je máte za sebou. A nejen ty, které mají Full LED Matrix světlomety (pokud vyřezávání je pomalé, resp. Pomalu přepíná z dálkových na tlumené), ale i tehdy, když jsou v autě levnější LED-ky a výška světelného paprsku se nastavuje manuálně. Zde navíc hrozí další problém po zatížení auta a následné akceleraci. Silný světelný paprsek svítí pomalu do jiné galaxie a vy v autě jedoucím oproti máte za špatného počasí v kombinaci se starším čelním sklem s drobnými nedostatky máte najednou vaše oči nasměrovány do slepého smutku není ještě někde o trochu dál. A s přibývajícím věkem řidiče je to horší a horší … O přestavbě LED a Xenon raději ani mluvit nebudu, této oblasti jsme se již věnovali v minulosti.